May 10, 2011

Panas satu badan

***

  • Berita tidak gembira:

Sekarang cuaca panas sedang melanda. Adoi! Nak tidur malam pun susah. Saya siap mandi sebelum tidur sebab rasa berlengas satu badan walaupun hanya duduk dalam rumah sepanjang hari. Inilah waktunya saya fikir, mendung pun baik juga manfaatnya, siapa kata panas hingga ke petang selalu diharapkan? Tak tahanlah kalau panas memanjang, betul tak?

Tak syok betul. Hampir-hampir 40 darjah celcius mengikut laporan berita. Kesian tengok kekucing saya yang tak betah nak baring-baringkan badan, kepanasan juga agaknya. Kebiasaannya saya tak suka tidur dengan kipas dihala pada tubuh saya, tapi sekarang kipas siap pasang pada kelajuan paling tinggi dan dihala tepat pada badan. (T___T)

Apapun, kenalah bersabar buat sementara waktu ini, kan?



  • Berita gembira:

Cuaca panas ini akan berakhir minggu depan!

"Cuaca panas dijangka berakhir minggu depan
2011/05/09

KUALA LUMPUR: Suhu panas yang melanda Semenanjung Malaysia ketika ini hanya bersifat sementara dan dijangka berakhir dalam masa seminggu lagi, kata Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia, Saw Bun Liong.

Beliau berkata, keadaan panas ketika ini sehingga menjangkau suhu 36.2 darjah Celcius adalah disebabkan Ribut Tropika Aere yang dikesan di utara Filipina, meniup angin dari arah Barat Daya ke negara ini."


Yippa! Yippa!
Tak sabar tunggu minggu depan. InsyaAllah, kalau ramalan ini tepat.



***


Okey, itu sahaja. Saya terpaksa tidur sekarang walaupun badan mula berlengas semula. "Gila kau, baru satu jam setengah yang lepas aku mandi, tahu?"
Adoi, bil air bulan ini pasti meningkat dengan cemerlang.


Selamat mengharungi cuaca panas dengan sabar dan pastikan minum air kosong banyak-banyak bagi mengelakkan masalah kesihatan.


Bye! Bye! Bye!


***

1 comment:

  1. Memang panas melekit, aku tak tahan part mukalah. dah mekap2, cair.. :P

    ReplyDelete