Sep 15, 2011

Jika gagal. (Y_Y)


***

Assalammu 'alaykum.

Semalam baru menulis, hari ini menulis lagi. Anehnya! Mesti ada sesuatu kan?
Hehehe. Asalkan berkelakuan tak macam kebiasaan, kita mesti dikatakan 'pasti ada sesuatu', bukan?

Ya, mungkin ada betulnya.

Saya sedang kerisauan, takut dan celaru.
Diri saya, badan saya, fikiran saya tidak begitu tenang. Sejak beberapa hari lepas sebenarnya. Penyebabnya yang tepat saya tak tahu tapi ini berkemungkinan besar berpunca dari kerisauan saya dengan bebanan tugas di pejabat.
No 1 No No 1
Tinggal beberapa hari lagi tugas berat macam berbelas-belas guni beras mula menghurung dan seterusnya mengurung saya dalam kesibukan teramat sangat. ← Kena potong sebab tidak gramatis. Hanya satu kata penguat boleh digunakan dalam satu ayat. Editor sangatlah kononnya!

Ok, serius. Tugas baru ini sukar! Saya yakin ia berat dilaksanakan. Tetapi saya bukan mencari jalan keluar, tapi ini masa saya yang mahu menyahut cabaran dengan bersemangat, melalui onak liku ranjau disepanjangnya dengan tenang dan dapat menyudahkan dengan cemerlang. Tetapi........ Mampu ke saya, wanita kurus dan cengeng ini?
No 1 No No 1
Tak yakin...

... sampai saya men'google' kata-kata semangat untuk diri sendiri.
Dan saya pilih kata pendorong ini : Setiap kali kita mencuba melakukan, setiap kali itu kita menghampiri kejayaan sekalipun ada cubaan-cubaan kita yang gagal.
Yes 1Yippa!!


Situasi 1
Konon-kononnya, bayangkan saya mengelak dari melakukannya. Di masa mendatang, tugas sama saya terima lagi, sudah tentu-tentu saya terbeban melaksanakannya kerana itulah kali pertama melakukannya.
Mungkin juga ada potensi saya menolak atau mengelak dari membuat tugas itu.

Situasi 2
Tetapi sekarang ini saya sudah berjanji menerima tugas itu dan katakanlah pula saya gagal menjalankannya. Kemudian, di masa depan kena melaksanakan tugas sama, pasti kegagalan tugas sekarang saya dapat jadikan panduan melaksanakannya. Bukan?

Situasi 3
Sudah tiada lagi situasi-situasi rekaan.


Kering idea sebab keserabutan fikiran. (T_______T)
Cukuplah saya kongsi dua contoh berkenaan kejayaan/kegagalan ya...


Padahal setakat bagi contoh ringkas macam tuang air dalam cawan je, tak payah bagi contohlah. Haaa, kau asyik cakap tugas mencabar sangatlah, uji kemampuanlah, berat dipikullah, entah apa-apa bagai. Tugas apa sebenarnya? Kau kena memanjat Menara KL untuk mengecat ke? Berenang merentas Selat Melaka? Menulis novel tetralogi 11 ribu muka surat ke? Cuba bagitau aku, nak...


Ewah! Contoh tugas kau sebut boleh tahan mencabar ek. Dan sedikit sebanyak telah mencabar kesabaran aku. (>.<) huh!


Baiklah.
Tugas itu adalah menghasilkan buku panduan setebal 20-30 muka surat bagi pengguna set Home Theater. Pernah dengar? Ya, itulah tugas saya sempena kemasukan projek baru bermula bulan ini......

Yelah. Kecamlah kalau anda nak kecam sangat! Memang sebab buku nipis inilah saya tak keruan, macam loser eh? Fine!


Memang betul pun buku panduan pengguna atau biasa dipanggil manual instruction nipis dan isinya tidaklah panjang buku-buku yang pernah saya uruskan dan edit ketika bertugas di PTS Publications dahulu.



Inilah rupa buku-buku yang saya edit sekarang.
Tak ada design-design cover, tak ada suntingan kreatif.
Semuanya teknikal semata-mata. (T__T)


Bagi menghasilkan satu-satu buku panduan pengguna sebegini biasanya melalui proses R&D serta editing biasanya memakan masa 60-90 hari, dan prosesnya amat kompleks. Tahun lalu saya diberi peluang menguruskan buku panduan pengguna bagi set home theater gred rendah (low-end models) sebagai permulaan.

Bulan ini, projek sama untuk produk keluaran tahun 2012 bermula. Tetapi kali ini saya perlu develop buku panduan model-model utama pula tau! Susah, tau tak?

Scared
Saya dah nervous melampau sekarang!
Stres! Stres! Stres!
...

Bye sahajalah dulu ya......... tak boleh nak berfikir lagi! Duh


Semoga yang membaca entri ini dapat bergembira di hujung minggu nanti dan janganlah lupakan saya yang sedang beremosi hal kerja di hari cuti. (Y__Y)

Wassalam..


***

No comments:

Post a Comment