Dec 26, 2010

Saya kotakan janji: Universal Studios Singapore


***


Salam sayang semua.


Seperti yang dijanjikan (Sudah tiga abad berjanji, baru sekarang mahu kotakan? Haih~), entri ini khas bagi berkongsi cerita perjalanan saya melancong (Ewaaaahhh, jakun benar gayanya, 'melancong' kau!) ke Singapura. Atau lebih glamor disebut Singapore. Nak sebut Temasek pun boleh.


Saya ke Singapura dengan tujuan khusus - berfoya-foya bersama dua orang kakak, Dewa Hati dan seorang anak saudara kesayangannya. Destinasi juga cuma satu - Universal Studios. Jadi, nama pun tempat berfoya-foya, kalau tak penat berjalan, camwhoring dan berhabis segala mata wang dalam genggaman, itu bukan berfoya-foya! Mujurlah saya tak ada nafsu mahu berjudi. Kalau tak, jalan itik pun gua sanggup kot. Sebabnya, casino memang right under my nose. Kah kah kah.


Ahli rombongan semua berkumpul seawal 6.30 pagi di rumah saya. Gila semangat bukan? 6 orang semuanya, cukup! Tiket masuk, siap! Pasport, siap! Apa lagiiiiii?!!! Bertolaklah kami dengan jayanya.


Setelah bergegas dengan semangat kanak-kanak riang mengejar motor bawa aiskrim, kami BERJAYA tiba di pintu masuk Universal Studios pada jam 9.30 pagi. Kami perlu menunggu lebih kurang setengah jam sebelum pintu dibuka. Gila kau, sakan sungguh bukan? Hati pun sudah terlonjak-lonjak girang. Baru sampai depan pintu masuk, kami pun mula mengeluarkan kamera dan gigih berposing pelbagai gaya.



Tempat bergambar yang wajib kalau berkunjung ke USS.


Oh, sesi bergambar tak begitu lama kerana pintu masuk dibuka lebih kurang jam 10 pagi dan kami pun mula beratur dengan sopan. Oh, behave please, jangan nak tunjuk girang sangat! Walaupun sedang dilanda keseronokan teramat, sesi beratur adalah sesi yang saya sangat particular. Pantang betul saya dengan orang yang memotong barisan ataupun keadaan berebut-rebut. Sengaja membuakkan amarah saya kalau kes-kes begini terjadi. *emo*. Baik, saya telah menyimpang cerita. Mari teruskan.


Selepas berjaya memasuki taman tema ini, perkara pertama yang saya dan ahli rombongan orang kampung lakukan adalah...


... baca peta, beb!
Senyum over sambil memegang peta adalah optional. (^__^)v


Ini kemestian bagi mereka yang sudah punya cadangan berkunjung ke USS. Taman tema ini besar woi~! Jangan berangan yang kita boleh tahu semua tempat. Lagi satu sebab pentingnya melihat peta adalah supaya kita (rakyat Malaysia yang muslim) mudah mencari tempat makan halal. Haaaa! Penting bukan?


Dan aktiviti selepas melihat peta itu, kami bergegas untuk..............................................


MAKAN!!!
Gedik betul. Sungguh beria-ria mahu masuk taman, makan dulu yang kau orang cari! Sebenarnya, kami (baca: saya) memang lapar. Waktu mereka sibuk bersarapan di rumah sebelum bertolak, perut saya tak mahu disumbat makanan. Jadi, oleh kerana saya mahu makan, yang lain pun lapar sama.
(~_____~)"
Mahunya tak lapar, lihat persembahan di bawah. Kami dihiburkan dengan ini sambil mulut penuh mengunyah caeser salad. Macam kat negara orang putih, you. LOL.



Lagu sedap, tapi............. silau mata.
(~_________________~)"

Haih~

Mari berlalu ke aktiviti seterusnya iaitu bergambar, bersiar-siar, menonton persembahan dan menaiki pelbagai permainan. Tapiiiiii..... gambar-gambar menaiki ride tak ada.
(~______~)"

Maaflah. Mana cukup keberanian saya menekan butang kamera ketika menaiki roller-coaster. Saya tak cool begitu sekali. Kegembiraan bergambar hanya seperti yang saya paparkan dibawah. Jom lihat!



Kenal Julie Andrews? Yang menyanyi lagu-lagu menarik dalam filem The Sound of Music.
Tak dapat jumpa in-person, tak dapat pergi Hall of Fame, bergambar sambil berangan di USS sudehhhh.
Haha~



Orang tinggi tu tak buat apa-apa. Mengapa kakak saya beria benar berlari?
*tepuk dahi*



Orang tinggi lagi, berlakon jadi firaun gamaknya.
Eih, konon gua takut lu tenung-tenung?



Gaya saya seperti sedang bergambar dengan artis, bukan?
(Y____Y)



Gambar ini membuat seorang rakan saya tertanya-tanya di mana sebelah lagi kaki saya.
*gulp*


Memang banyak sudut bergambar yang menarik di sana. Sungguh, tak tipu. Terlalu banyak. Jenuh I, sayang..... Penat I lari sana sini sebab nak bergambar di situ di sini. Akhirnya akur, jam sudah menginjak ke pukul 4 petang, kaki yang lenguh tak pandai menipu. Jadi saya melepak lama di kota Mesir - Ancient Egypt. Kasihan kaki saya.
Kemudian mengesot perlahan-lahan ke 'Hollywood' untuk ke 'set pergambaran' Steven Spielberg, menjenguk 'Gotham City' dan melihat 'Betty Boop' tergedik-gedik. Comel betul rambut dia! Hahah~


Kemudian kami langsung menuju ke kedai cenderamata dan borong apa yang sempat selepas puas bergambar. Jam sudah pun pukul 7.30 malam. Semua restoran mula tutup, persembahan pun tamat. Tapi rombongan orang kampung yang saya sertai ni tak reti keluar dari USS lagi???!


Bukan begitu, ahli rombongan bersiar-siar ringan setelah tersedar yang kaki masing-masing perlu rehat. Kah kah kah kah!!! Hahahahahaha~! Akibat kan?
Apapun, keseluruhan kunjungan kami ini dapat disimpulkan sebagai memuaskan. Kami mula bertolak pulang pada jam 8.30 malam dengan masing-masing sibuk bercerita pengalaman sesama sendiri.




Oh........ SABAR~~~~!!!
Siapa kata entri sudah dihujung-hujung?




Saya masih mahu kongsi sedikit gambaran taman tema Universal Studios Singapore sebagai panduan kalian yang masih belum ke sana dan sudah merancang ke sana.


Ada 6 kota - New York, Madagascar, The Lost World, Ancient Egypt, Sci-Fi City dan Hollywood - mempunyai tarikan tersendiri dan wajib dilawati. Ride yang paling sesuai dan mencabar buat pengunjung dewasa kebanyakannya adalah roller-coaster. Oh, bagi yang sudah tahu kewujudan roller-coaster Battlestar Galactica, sayang sekali kerana ia belum dibuka kepada umum. Kalau dah buka kelak, saya pun mahu pergi ke sana lagi. Yahooooooooooo~! Ngeh, ngeh~


Saya mahu kongsi sedikit gambar tempat-tempat menarik di Universal Studios Singapore. Mari scroll.



Mahligai syahdu yang Hattan nyanyi-nyanyikan, tahu? Hahahaha~
Far Far Away Park, an away view.


Ini kapal Madagascar.
Memang besar macam gergasi tapi ride didalamnya masih belum dibuka.
Haish~ (~~,)


Di 'The Lost World'.
Lihat, lihat ride di belakang dinasour berkepak. Hangpa berani cuba?


Kalau ada yang suka mengumpul cenderamata, di sana kalian akan rambang mata dan tersangat geram dengan barang-barang yang dijual. Menarik dan sangat-sangat cool! Ini betul! Tetapi ya, agak mahal berbanding harga biasa.

Hummmmm.... selain daripada yang saya ceritakan, di USS juga...........
(Entri ini terlalu panjang bukan? Bosan lagipun, kan?)
Janganlah berniat mahu melempang kerana saya membuang masa kalian dengan entri ini.


Baik, mohon maafkan saya kerana menghidang cerita tanpa faedah dan membosankan. Anggaplah ini luahan seorang wanita pelik dan patut dikasihani.
(T______T) <--- Pinjam emoticon favorite Husna Adnan.

Entri seterusnya akan ada sedikit tips menjaga kesihatan kucing pula. Ya, aw, aw! Yang berminat, boleh nantikan entri seterusnya ya.


Bye, bye, bye.
Jangan lupa doakan diri kalian sendiri sebelum mendoakan orang lain.
(^__^)V


***

3 comments:

  1. arghh!! bestnya. eyh, bajuseluar hang cantik la. i like.

    ReplyDelete
  2. Ney, hang pi lah singapore. Aku pasti mahu ikut sama. Haha, tak tau malu.....

    Baju lama, beli di kedai nyonya. Hohoh.

    ReplyDelete
  3. best kan... nnt pergi sama2 ok. byk lagi yg blum main..

    ReplyDelete