Aug 6, 2011

Satu jiwa, satu warna

***

Salam semua...... (^_^)
Lagi berapa hari kita kena berpuasa? Tak masal terus tanya soalan macam tu untuk memulakan entri. (~_~')

Cuma nak kongsi, mengikut kiraan kalendar Islam ataupun penentuan hisab, Ramadhan kali ini akan berlangsung 29 hari sahaja. Memang jarang-jarang negara kita sambut Ramadhan 29 hari. Seingat ingatan saya yang 70% saja boleh percaya kerana keterlupaan mengisi 30% lagi kapasiti ingatan, sudah lebih 20 tahun kita berpuasa 30 hari di bulan Ramadhan pada tahun-tahun sudah. Tunjuk hebatkah? Banyak benar angka dicatat dalam perenggan ini. Walhal sejak sekolah menengah, subjek yang membabitkan penggunaan angka buat aku pitam.

Okey, saya mahu cerita-ceriti fasal raya. Amboi sungguh, bukan? Tapi demam raya dah pun mula, kan? Contoh demam raya, cenggini: <-- gaya orang JB cakap

Sebulan sebelum puasa, baju raya dah siap hantar tempah, sample kuih raya dah siap diedarkan, tempoh bercuti di kampung dah siap rancang. Bukan orang lain ni, saya pun sama. Selamba tempah baju lebih sebulan lepas. Kakak sulung saya pun dah set warna baju raya kami sekeluarga.
Itu dia satu lagi trend sambut raya masa kini!

BAJU RAYA WARNA SEDONDON!!


Ya betul!!! Keluarga saya pun termasuklah pengikut trend ini!!! Huhuhu.
In semua gara-gara idea asal oleh kakak sulung saya dalam beberapa tahun lalu diterima dan terus jadi kelaziman famili saya. Ala-ala beraya dengan slogan 'SATU KELUARGA, SATU JIWA, SATU WARNA' gitu....
Hakikatnya, saya ada sedikit ketidakselesaan dengan kelaziman ini. Sikit sahaja pun. Tak sampai tahap memberontak hendak pakai baju warna lain. Padahnya nanti, pegang watak anak pungut pada hari raya nan meriah. Nak?

Bayangkan, enam orang jalan beraya dengan masing-masing berbaju warna hijau cair contohnya, saya penuh yakin berbaju warna shocking pink. Sudahlah susuk badan teramat berbeza dibanding dengan adik-beradik lain, dah cukup asing, lagi mau tunjuk rebel. Nak lebih mengada, baju shocking pink tadi saya buat fesyen kaftan dengan manik bersinar-sinar penuh daripada leher ke pinggang. Sedangkan dua orang kakak saya tawaduk dan bersederhana dengan baju kurung.
(Y______________________Y)


Itu seeking for attention namanya!!!!!!
"Pathetic~~."

Sambung lagi...
Ketidakselesaan berpakaian sedondon saya bermula Aidilfitri tahun 2009, Aidilfitri pertama tanpa arwah Mak dan menyebabkan aktiviti di pagi hari raya pertama sudah sedikit berubah. Selesai solat sunat Aidilfitri, kami satu keluarga menziarahi kubur arwah Mak. Waktu kami menziarah ini sememangnya adalah waktu puncak, berpuluh-puluh atau mungkin juga beratus-ratus keluarga lain pun menziarahi kubur. Jakunlah sikit sebab tak pernah ke tanah perkuburan pagi hari raya pertama.
Hmmmm.... di sinilah permulaan rasa tak seronok sekeluarga sedondon. Sana sini saya nampak setiap keluarga dengan warna seragam masing-masing. Dalam puluh-puluh atau ratus-ratus keluarga itu, berpotensi sangat lima atau enam (anggaran minima saya letakkan demi jaga hati sendiri) keluarga lain sedondon dengan saya. Jika purata satu keluarga 5 orang ahli, sudah ada 25 orang yang sedondon dengan saya, tak termasuk enam orang ahli keluarga sendiri.
WARGHH!!! NAMPAK TAK?! NAMPAK TAK?! TAK BEST, TAHU!!
(Y___________Y)

How on earth this particular thing cross my mind at this particular time, the first Eid I visited arwah's grave?

Selesai menziarah kubur, kami ke rumah Pak Lang saya untuk beraya. Langsung saya memanjatkan harapan agar tidak ada keluarga lain yang berpakaian sedondon dengan kami datang beraya juga pada waktu yang sama. Tak syok tau! "Overreact, I know."
----------

Aidilfitri tahun lepas saya meziarahi kubur arwah Mak dengan mengenakan Abaya hitam pemberian Abah. (^___^)V

Karang nanti di masa depan, jangan pula terkejut kalau saya berubah. Mana tahu jadi ibu yang beli kain 3- 4 kayu, buat baju raya sedondon dengan anak-anak. Silap-silap buat untuk seminggu raya lagi. (O.O) Hahahahahambik kau!!!


Ada ke orang hairan dengan semua yang kau tuliskan, Ainn oi?! (~~,)


***

No comments:

Post a Comment